TRICHOTILLOMANIE VRIJHEID CONSULTATIE SESSIE met 1 van onze gedragsexperts!

“IK WEET WAT TRICHOTILLOMANIE IS EN KAN HELPEN, ECHT WAAR!” Zelfs als je het grootste deel van je leven hebt getrokken en faalde met alles wat je voorheen ooit hebt geprobeerd.

Tegenwoordig heb ik geen moeite meer om te praten over Trichotillomanie, of het dwangmatig uittrekken van haar zoals ik het meestal noem.

Wanneer mensen zien dat ik weinig haar bovenop mijn hoofd heb en ernaar vragen, dan vertel ik het gewoon zoals ik ook zou vertellen over wat ik in het weekend gedaan heb.

 

Vroeger was ik bang om te praten over Trichotillomanie

Ik herinner me een moment in een klaslokaal op school. Ik zat achter mijn laptop en wilde iets laten zien aan mijn studiegenoten. Ze kwamen achter mij staan.

Een mede studente had echter geen oog voor de laptop maar voor mijn haar. Of beter gezegd: voor de kale plekken die ik destijds met weinig haar probeerde te bedekken.

Toevallig had ze ook nog eens de grootste mond van de school en was ze goudeerlijk.

 

Ze maakt een opmerking: “Eeh, jij hebt bijna geen haar bovenop je hoofd!!”

Direct nadat ze de opmerking gemaakt had realiseerde ze zich volgens mij dat ik hier misschien moeite mee zou kunnen hebben.

Ook de rest had dat gelijk door en alle blikken waren razendsnel weer op het beeldscherm gericht.

Het was geen kwade wil maar toch voelde ik me aangevallen. Had ik toen maar direct de lucht kunnen klaren door gewoon te zeggen waardoor het kwam!

trichotillomanie haren uittrekken tips

Hier zijn 5 tip’s voor jou zodat je makkelijker over dwangmatig haar uittrekken kunt praten:

 

Trichotillomanie tip 1:  Maak het licht

Realiseer je dat iedereen wel iets heeft. De ene bijt nagels, de ander snoept te veel en weer een ander rookt sigaretten.

Jij hebt eigenlijk wel iets heel bijzonders, wat bijna niemand heeft. Maak het op deze manier lichter.

Trichotillomanie tip 2: Vat negatieve reacties niet persoonlijk op

Als mensen een nare opmerking maken, besef je dan dat ze eigenlijk niet weten waar ze het over hebben. Ze zeggen wel iets en het kan misschien vervelend over komen, maar dat heeft niets te maken met wie jij bent.

trichotillomanie haren uittrekken stoppen tips

Trichotillomanie tip 3:  Maak het simpel

Trichotillomanie vind ik nog steeds een vervelend en ingewikkeld woord. Ik noem het altijd gewoon haar uittrekken, dan weet iedereen gelijk wat je bedoelt. Maak het nog simpeler door het te vergelijken met iets als nagels bijten.

 

Trichotillomanie tip 4:  Meer openheid = meer respect

Wanneer je open over het probleem praat dan vinden mensen dat vaak knap. Degene tegen wie je het vertelt weet direct hoe het zit en dan is het daarmee ook vaak klaar en goed.

 

trichotillomanie haren uittrekken schaamteTrichotillomanie tip 5:  Respecteer in de eerste plaats jezelf

Ook al heb je last van deze nare gewoonte, je bent het niet. Je bent veel meer dan dat en er zitten zoveel andere kwaliteiten in jou, zoveel liefde en schoonheid dat je daar trots op mag zijn.

Je ben in de eerste plaats een individu die zijn best doet, en dat is genoeg! Je bent goed genoeg zoals je bent.

Activeer die zelf liefde en je zult makkelijker kunnen praten over de dingen in je leven die minder goed gaan.

Stephanie


Stephanie
Stephanie

Stephanie is iemand die bij Beter Worden is afgekomen van haar gewoonte tot haar uittrekken. Vanuit haar blijdschap en persoonlijke betrokkenheid bij dit onderwerp heeft ze nadien via persoonlijke berichten ook bij willen dragen dit voor anderen mogelijk te maken. Sinds 2011 schrijft ze af en toe een artikel voor Beter Worden om mensen die last hebben van Trichotillomanie te inspireren voor een betere kwaliteit van leven. Haar eerdere berichtgeving omtrent dit onderwerp kun je hier nalezen.