TRICHOTILLOMANIE VRIJHEID CONSULTATIE SESSIE met 1 van onze gedragsexperts!

“IK WEET WAT TRICHOTILLOMANIE IS EN KAN HELPEN, ECHT WAAR!” Zelfs als je het grootste deel van je leven hebt getrokken en faalde met alles wat je voorheen ooit hebt geprobeerd.

Doordat ik gewerkt heb als gedragscoach en -trainer gedurende vele jaren, heb ik de kans gekregen om een bijzonder kijkje te nemen in het leven van veel van mijn studenten en klanten.

De meeste van hen zijn ambitieus, gedreven. Willen net als anderen vrij zijn in hun gedrag om volop te kunnen genieten. Maar van tijd tot tijd kan het zijn dat ze ergens tegen aanlopen waardoor ze zichzelf onbedoeld in de weg kunnen zitten.

Dit is natuurlijk. Ongeacht welk terrein van je leven dan ook, terwijl de tijd voortschrijdt kan er een kleine maar niet te ontkennen groef ontstaan op je pad. Terwijl er meer en meer op je afkomt kan die groef dieper worden.

haar uittrekken problemenDit kan gebeuren omdat je onbewust vastzit in je manier van doen. Of zich wellicht situaties aandienen waar je niet altijd goed mee om weet te gaan voor jezelf.

Maar je hoeft niet vast te blijven zitten in dat spoor. Hier zijn zeven algemene succes principes die onderdeel kunnen vormen van je grotere plan.

Gebruik ze om vast te stellen en te zien waar je je bevindt en waar je naar toe gaat van tijd tot tijd.

Gedurende de jaren heb ik bepaalde gezamenlijke eigenschappen opgemerkt die keer op keer zichtbaar zijn in succesvolle mensen.

Ieder en elk van hen schenkt aandacht aan deze zeven gebieden in hun leven om op koers te blijven.

Maak de balans op voor jezelf en zorg er voor dat je deze 7 pilaren in je geheugen grift. Op die manier zal je nooit te veel afwijken van je koers wanneer het aankomt op het bereiken van je doel.

Het zijn 7 algemene succes principes en ik vertaal ze waar nodig voor je door op leren sturen naar vrijheid van Trichotillomanie.

 

1. Visualiseer je toekomst

haar uittrekken - wimpers trekken - visualiserenTerwijl we door het leven gaan plannen we tal van evenementen zoals huwelijken, diploma-uitreikingen, vakantie trips, pensioen. Het leren afkomen van Trichotillomanie is niets anders.

Start met je ultieme doel of eindresultaat en werk dan terug naar waar je nu bent. Met andere woorden, hoe zie je het eindresultaat?

Hoe duidelijker je je toekomst voor je ziet, hoe gemakkelijker het is om in die richting te bewegen en hoe groter de kans dat je je visie zult realiseren. Alles wat we creëren wordt eerst gecreëerd in ons hoofd, pas daarna in de werkelijkheid.

 

2. Ontwikkel een succes- of speelboek 

trichotillomanie succes haar uittrekkenBepaalde kennis en vaardigheden dienen aanwezig te zijn zodat je vooruitgang kunt boeken en kunt bijsturen waar nodig.

Je persoonlijke succes- of speelboek is een strategisch en tactisch plan wat je helpt om je visie te realiseren. Strategisch wil zeggen, wat doe je op lange termijn, tactisch wil zeggen, wat doe je nu.

Bijna ieder sportteam op bijna ieder gebied, vanaf school tot professioneel niveau heeft een succes- of speelboek. Het is de uitvoering van wat de ondersteunende coaches denken dat het beste werkt, aangetoond in de praktijk, gebaseerd op de kracht van het team en de leden binnen dat team en de mogelijke zwaktes bij de competitie.

Praat eens met mensen die Trichotillomanie al overwonnen hebben of coaches of therapeuten die anderen daarbij geholpen hebben. Leer van hun inzichten en ervaringen en noteer die in je succes- of speelboek.

 

3. Systeem om vooruitgang te registreren

trichotillomanie haar uittrekkenMet een tactisch en strategisch plan of succesboek, wordt het logisch dat je ook bijhoudt hoe goed of slecht dingen werken. Zorg ervoor dat je een systeem creëert zodat je nauwkeurig deze dingen kunt bijhouden en registreren.

Een meetsysteem is een eerlijke barometer om je te helpen vaststellen wat voor jou werkt en wat niet. Natuurlijk kan zo´n systeem worden aangepast op je pad wanneer condities veranderen.

Ook bij Trichotillomanie is het belangrijk om eerlijk te zijn. En probeer daarbij altijd te kijken naar wat goed gaat, wat al beter gaat dan voorheen. En probeer zelf ook dingen uit. Als iets voor een ander wel of niet werkt, zegt dat niets over hoe het voor jou zou kunnen werken. Blijf open en ontdek zelf.

Ook voor het rijden van een auto dien je ook eerst rijlessen te nemen. Niemand mag zelf zonder rijbewijs in een auto stappen omdat de auto wel werkt, maar een onervaren persoon hier brokken mee zou kunnen maken. Blijf dus zelf ontdekken, op basis van je eigen ervaring, en registreer wat wel en niet werkt voor jou.

 

4. Oefen veel

haren uittrekkenDit is waar voor wat je ook doet in het leven. Het is werkelijk heel simpel. Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Als je naar iemand kijkt die gegroeid is naar het niveau van de besten op een bepaald gebied, dan zal je ontdekken dat hij of zij dat bereikte door een hoop uren te investeren, regelmatig, gedurende vele jaren.

Ook bij Trichotillomanie geldt, als je iets ontdekt dat werkt, ga er dan volledig mee aan de slag. Maar belangrijker nog, ga volledig voor wat je aangereikt wordt. Het is eigenlijk de ´kip en het ei´ situatie, pas wanneer jij ergens volledig voor gaat kun je pas ontdekken hoe goed of slecht iets voor je kan werken. Een half ingetrapt gaspedaal laat de auto echt niet sneller gaan.

 

5. Modeleer de meesters

trichotillomanie therapieDit is een andere simpele, echter erg effectieve aanpak. Kijk eens goed naar hoe en wat de besten doen. Bekijk ze, bestuurder hun manieren en gewoontes, merk op wat ze doen en wanneer.

Geraak in hun hoofd als het je lukt en neem hun gedachte patronen waar. Je kunt alleen maar vooruitgang boeken wanneer je ze niet alleen gade slaat, maar het vervolgens in je eigen leven imiteert.

Er zijn tal van redenen waarom de meesters geraakten waar jij hoopt uit te komen. Leer zo veel als je kan van hen.

Ook bij Trichotillomanie geldt, praat met degenen die het al overwonnen hebben of anderen daarbij geholpen hebben.

Natuurlijk kan het wel eens fijn zijn om troost te zoeken bij een ander, maar als die nog niet bereikt heeft wat jij graag wilt kun je daar uiteindelijk weinig van leren wat je helpt op weg naar je doel voor vrijheid van dit gedrag.

 

6. Zorg voor jezelf

haren uittrekkenMentale scherpte is belangrijk. Maar je dient ook voor jezelf te zorgen op fysiek gebied. Eet de juiste soorten voedsel, zorg voor voldoende rust en beweging, zorg voor je lichaam en het zal voor jou zorgen.

Het is moeilijk om je beste spel te spelen vanuit mentaal oogpunt als je je niet gezond voelt. Het werkt nu eenmaal niet op die manier. Hou je geest fris en alert door fit te blijven.

Een sportleraar tijdens mijn studie periode zij altijd, “zorg voor een gezonde geest in een gezond lichaam”.

Zo is het ook met leren afkomen van Trichotillomanie. Je zult daar energie in dienen te stoppen en als je zorgt dat jouw lichaam bruist van energie, zal dat je mentale gemoedstoestand ten goede komen om ook te doen wat nodig is op weg naar je doel.

 

7. Houding is alles

haar uittrekkenDeze zevende en laatste sleutel tot succes is het belangrijkste. Je dient opgewekt en positief te blijven zelfs als dingen niet lijken te gaan zoals je graag zou willen.

Zo veel dingen in ons leven worden gecontroleerd en uiteindelijk bepaald door wat omgaat in onze hoofden – die kleine ruimte tussen onze oren. Je geest is het meest krachtige instrument wat je hebt.

Gebruik het om mooie dingen mee te realiseren en zorg ervoor dat het in een goede werkende staat verkeert.

Leer van fouten, blijf gefocust en zorg er voor dat je de juiste houding behoudt. Dit zal je dienen op tal van terreinen van je leven, ongeacht welke richting je ook uitgaat.

Ook bij Trichotillomanie is wat je denkt over bepaalde situaties in je leven belangrijk voor wat er van binnen gebeurt en hoe dit kan bijdragen aan een onbewust gedragspatroon voor de opbouw van de drang tot haren uittrekken.

Zie ook ons artikel hierover “Hoe snel kan je Trichotillomanie (dwangmatig haar uittrekken) leren overwinnen?“.

Vanuit liefde en je het allerbeste toewensend,

Rik


Rik
Rik

Rik van Bastelaar is de oprichter van Beter Worden voor behandeling van Trichotillomanie. Door zich jarenlang te specialiseren in dit gedrag heeft hij een unieke en effectieve aanpak kunnen ontwikkelen waar al heel veel mensen baat bij hebben gehad. Van jongere mensen (vanaf 9 jaar) die relatief een beperkt aantal jaren haar uittrokken tot oudere mensen (tot 76 jaar) die dat al bijna een leven lang deden en al van alles hadden geprobeerd. Voor tal van verschillende vormen waarin dit gedrag voorkomt. Van haren uittrekken met de hand, met een pincet, friemelen of het uitdraaien van haar. Al dan niet in combinatie met het bewust bezig zijn hiermee of het vervolgens opeten van haar. In een alsmaar toenemend aantal landen (17 tot nu toe). Zijn pragmatische aanpak richt zich op het heel gericht leren sturen op de kern van dit gedrag: de onbewuste opbouw van de drang tot het moeten uittrekken van haar. En vaak sneller dan de meeste mensen in eerste instantie voor mogelijk hielden. Zodra mensen leren stoppen met dit gedrag leidt dit vaak tot een fantastische transformatie in hun leven vanuit een versterkt zelfbeeld en toename in zelfvertrouwen. Met meer ruimte voor harmonie en intimiteit in onderlinge relaties. Vanuit een beter gevoel en meer openheid en onderling begrip. Alsook meer innerlijke rust en betere concentratie mogelijkheden en bijbehorende prestaties. En voor mensen met kinderen of de wens daartoe vaak tot een beter gewenst rolmodel.